הסיפור המלא על בחירת טכנולוגיית ניהול תוכן מבוססת ג'ומלה, להקמת האתר הראשי ומאות אתרי משנה במוסד אקדמי גדול. אוניביסטת חיפה משתמשת בג'ומלה כסטנדרט בהקמת אתרי אינטרנט בתחומה.

 

 

אוניברסיטת חיפההסיפור מתחיל בנסיבות לא נעימות. דצמבר לפני שנתיים, שריפה גדולה על הכרמל, שגובה את חייהם של עשרות אנשי שירות בתי הסוהר משטרה ולוחמי אש.

האש על הכרמל מתפשטת ומתקרבת אל האוניברסיטה.

נשיא האוניברסיטה בהתייעצות עם כוחות הביטחון, מחליט לפנות את האוניברסיטה מאנשיה, סטודנטים, מרצים ועובדים - למעלה מעשרת אלפים בני אדם.

יש צורך לפרסם הודעות וחדשות עדכניות באתר האינטרנט של האוניברסיטה.

האתר בנוי בטכנולוגיות פשוטות מאוד, שמקנות לו אמינות ויציבות הטובות ביותר שניתן למצוא, אולם עדכונו דורש עבודה של מספר אנשים ותיאום רב ביניהם.

במהלך השריפה הצוותים האחראיים על דוברות האוניברסיטה ועדכוני האתר פעלו בתיאום גדול. והמידע הגיע לכל במהירות המתאימה. אולם, אחת המסקנות של פרנסי האוניברסיטה מהשרפה על הכרמל, היתה שיש למצוא דרך לפשט וליעל את פעולת עדכון האתר כמקור מידע לקהלי האוניברסיטה השונים.

 

באותו זמן, מחלקת יישומי רשת באגף המחשוב ומערכות המידע של האוניברסיטה היתה שקועה עמוק בהטמעת השימוש במערכות ניהול תוכן מסוג Joomla לשימוש בבניית אתרי אינטרנט באוניברסיטה.

מכאן, שההחלטה על השימוש במערכת ניהול תוכן, גם לאתר הראשי של האוניברסיטה התקבלה, אם כי ההחלטה היתה מלווה במספר חששות של מקבלי ההחלטות, בעיקר בכל הנוגע לאבטחת המערכת ויכולת ההגנה שלה מפני פריצה.

 

מערכות ניהול תוכן, הן תוכנות היושבות על שרתי אינטרנט, ומאפשרות להקים אתרים בהם התכנים ניתנים לעדכון בקלות יחסית, ללא צורך במיומנויות מיוחדות או תוכנות יעודיות. כל העבודה נעשית על ידי שימוש בדפדפן אינטרנט. מערכות אלה תופסות כיום את פלח השוק הגדול ביותר במספר אתרי האינטרנט במוקמים בעזרתן - בסך הכל מעל 100 מליון אתרים, בג'ומלה בלבד מדובר בכמה עשרות מליונים.

 

לפיכך, תחום אבטחת המידע באגף המחשוב ומערכות המידע באוניברסיטה, נכנס לתקופת מחקר מעמיקה, מהו הפתרון הטוב ביותר על מנת לאבטח את המספר הגדול של אתרי האינטרנט מבוססי מערכות ניהול תוכן המוקם באוניברסיטה (מאות אתרים).

 

במקביל, המעצבת שני זילברמן, נכנסה למחקר מרתק ומעמיק בכל מה שקשור בעיצוב ובחווית משתמש בתכנון האתר החדש. מאות אתרי אוניברסיטאות בעולם נבדקו, ונסרקו לעומק, האתר הקיים של האוניברסיטה נבדק באופני השימוש שלו ובסטטיסטיקות מתוחכמות מ-Google Analytics ומגורמים אחרים, על מנת ללמוד את ההתנהגות של הקהלים השונים באתר.

 

מצויידת בכל המידע שנאסף, נגשה שני למלאכת העיצוב הראשונית בה נוצרו סקיצות של הדף הראשי והדפים הפנימיים שהובאו לדיון בפני ועדת אתר האינטרנט של האוניברסיטה.

אוניברסיטת חיפה היא מרכז מחקר אקדמי שמכשיר למעלה מ-17,000 סטודנטים לתארים במגוון גדול של תחומים. בנוסף, כאוניברסיטת מחקר מתקימים בה מחקרים מעמיקים בתחומי מדע, חברה, חינוך, משפטים, רווחה ובריאות, ורוח. וגם, האוניברסיטה נטעה על הר הכרמל ומשמשת גם כמרכז תרבותי עבור תושבי חיפה והסביבה.

מכאן, שקהל הבאים בשעריה הוא מגוון ויש צורך לתת מענה הולם לצורכיהם השונים של הקהלים השונים.

ועדת אתר האוניברסיטה, מורכבת מנציגים מתחומי ההנהלה השונים של המוסד האקדמי המייצגים את הקהלים והצרכים השונים לעיל.

ניתן להבין, שלא כל הצרכים והבקשות מתיישבים בקנה אחד, ונדרשו עוד כשלוש ישיבות שנמתחו על פני למעלה משנה על מנת להגיע לגרסה שתהיה מקובלת על כל חברי הועדה.

 

במקביל, התחילה העבודה הטכנולוגית: אימוץ הגרסה העדכנית ביותר של מערכת ניהול התוכן, שתתאים לעבודה מכל פלטפומה (כולל טאבלטים ומכשירים סלולאריים) , תמיכה בשפות הנכתבות מימין לשמאל (עברית וערבית) ומשמאל לימין (אנגלית למשל) , יכולת משיכת מידע ממערכות מחשוב אחרות של האוניברסיטה, יכולת עיצוב נוחה שתתמוך ברב לשוניות וכיווניות, וגם - שניתן יהיה לאבטח אותה בצורה הטובה ביותר.

 

אחד הדברים החשובים בתכון האתר היה לגרום לכך שהאנשים אשר יעדכנו אותו, כל אחד בתחומו, יוכלו לעשות זת בפשטות גדולה ככל האפשר. אי לכך, קיים מבנה תוכן אחיד (בעגה הג'ומלאית נקרא "מאמר") שניתן להצגה באופנים שונים. אולם עדכונו נעשה בדרך אחת. כך שכל שנדרש על מנת ללמד את אנשי התוכן של האתר היתה פגישה קצרה יחסית והדרכה ביצירת אותם פריטי תוכן אחידים. המיומנות הנדרשת לא חורגת מידע בסיסי בעיבוד תמלילים ו/ו שימוש בתוכנת דואר אלקטרוני.

 

לפני כחודשיים ניתן האור הירוק מבחינת התכנון והעיצוב. מערכת אבטחה מתאימה הוקמה, ובמהלך החודשיים האתר נבדק שוב ושוב מכוונים שונים לגבי התאמתו ופעילותו.

 

האתר נבנה בגרסה 3 של ג'ומלה. התבנית שנבחרה (לאחר בדיקות ממושכות) היא JA T3 V2. הבחירה נעשתה גם עקב השילוב הפנטסטי של תפריטי Mega Menu , גם בעבור התמיכה בתצוגה סלולרית, וכמובן תמיכה ב-RTL.

במקביל אנו לומדים לעומק את הנושא הרספונסיבי ושילוב  Bootstrap, ואנו מאמינים שתוך זמן מה, נציג תצוגה עדכנית יותר של האתר עם תבנית התומכת בטכנולוגיות הנ"ל.

 

למרות כל זאת, אנו צופים כי בימים/שבועות ראשונים נקבל פניות רבות לתיקון ושיפוץ דברים קטנים וגדולים באתר.

אנו מקווים שציבור הגולשים באתר האוניברסיטה יפיק ממנו תועלת.

אתר אוניברסיטת חיפה

שני זילברמן, עדן אוריון, יוני 2013

עליך להירשם כדי להוסיף תגובות

עדן אוריון

עוסק באמנות אסטרונומיה ומולטימדיה לפרנסה. אוהב מאוד את החיים כפי שהם ומשתדל למצות אותם ככל האפשר. לא מחפש דברים נסתרים. היופי גלוי לעין. אנשים שאשמח להכיר כאלה שאמנות, אסטטיקה, יופי, שמים וכוכבים כפי שהם מעניינים ומרתקים אותם.
אתר המחבר/ת: http://edenorion.com